Innovation eller et innovativt produkt kan opstå på forskellig vis. Men ser vi tilbage i historien, så er de fleste innovative produkter et resultat af en struktureret proces, hvor det fra starten var meningen, at man ville ende i nærheden af, hvor man endte. Elpæren er et eksempel – Edison og hans medarbejdere vidste godt, hvor de var på vej hen, og Apples produkter er i dag tilsvarende
eksempler. Tanken var fra starten ret klar, nemlig at skabe personlige it-produkter, som skulle være intuitive i deres anvendelse frem for ledsaget af tonstunge manualer, som vi ellers havde set det. Og den røde tråd har Apples fulgt lige siden. Det er innovation ud fra en stærk ledetråd.
Antabus
Et andet eksempel er medicinalmidlet Antabus, som ikke mindst i Danmark anvendes i forbindelse med alkoholbehandling., og som er en dansk opfindelse.
Antabus blev opfundet af to danske forskere, nemlig lægen Erik Jacobsen og dr. pharm. Jens Hald. De var i fuld gang med en struktureret innovationsproces for at finde et middel, der kunne bruges mod indvoldsorm og fnat – det var i årene lige efter krigen, da de to ting var meget plagsomme på grund af folks dårlige ernæringstilstand og i mange tilfælde også dårlige hygiejne.
De to afprøvede produkterne på sig selv, men da de så også fik en øl til frokost, gik det galt. De fandt ud af, at de havde opfundet et helt nyt middel, der kunne bruges som del af en alkoholbehandling, og på den måde er deres opfindelse et godt eksempel på, hvordan en innovativ proces kan ende et helt andet sted end planlagt. Men i de fleste tilfælde går det ikke sådan – da er det strukturen, der fører til successen.