Lasagne fra Colgate? Coca Cola med kaffesmag? Nej vej. Nogle ting er bare dømt til at blive en fiasko fra starten, og nu kan du ligefrem gå på museum og se eksempler på, hvordan fejlslagne innovationsprocesser har ført til produkter, som set i bakspejlet nogle gange næsten kan virke komiske.
Når folkene bag det verdenskendte brand inden for ketchup, Heinz, forsøgte at udvikle en grøn ketchup, så har det sikkert været med de bedste intentioner om at fitte ind i markedet for sund mad, men konteksten var bare helt forkert. Heinz er ikke noget, forbrugerne forbinder med sund kost eller helsediæter, og så er grunden lagt til en sikker fiasko inden for innovation: Man forsøger at opfinde et helt nyt behov, som markedet slet ikke ser – og det er svært.
“Museum of Failure” ligger i den svenske by Helsingborg, så det er ikke længere væk end en billet med Øresundstrafikken.
80-90 % slår fejl
Manden bag det særprægede museum, den svenske psykolog Samuel West, fortæller, at omkring 80-90 % af alle innovative projekter slår fejl. Men han peger også på, at vi sjældent hører noget om disse fejltagelser, enten fordi de bare bliver taget af hylderne igen, eller fordi firmaerne bag dem direkte prøver at skjule den fiasko, disse innovative produkter var.
Nogle virksomheder med rygsækken fuld af den type produkter booker dog også rundvisninger på museet ud fra den tankegang, at man kan lære af at se på de fejlslagne projekter. Fejl har vi jo i hvert fald fra gammel tid set som det, vi lærte af, mens successerne er tilbøjelige til bare at være der eller give anledning til, at vi tror, at vi kan gå på vandet.
Andre fejlslagne innovationer er ifølge Samuel West Segway’en, en cykel af plastic, Google brillerne m.fl. Men fiaskoer kan også blive kimen til succes – som Apple Newton, der blev forløber for iPads og Iphones.