S-kurven vinder altid

Everett M. Rogers , som forskede inden for adfærd og kommunikation, opfandt S-kurven, og i dag kan vi se, at S-kurven faktisk altid vinder. Men hvad er en S-kurve set med innovationsbriller? Det uddyber vi her.

En S-kurve skriver livsforløbet for en idé, et produkt eller andre fænomener. Hvis man opstiller et koordinatsystem, hvor X-aksen er tid og Y-aksen er mængde, gennemslagskraft eller hvad man nu definerer den til, så vil de fleste fænomener forløbe som et skævt og langstrakt S, hvis man lægger livsforløbet ind i koordinatsystemet.

Når for eksempel et produkt bliver introduceret, vil det ofte have en lidt spæd start. Herefter tager eksempelvis efterspørgslen fart, og til sidst flader den ud, og produktets livscyklus slutter, eller det stabiliserer sig på en jævnt niveau.

Så går der lidt tid, og innovationskraften sikrer, at der introduceres nye produkter eller nye fænomener. Det starter stille, stiger kraftigt og flader ud. Koordinatsystemet har fået endnu et S lagt ind. Og sådan bliver det ved. I en stadig cyklus af innovationer og nye innovationer trænges gamle opfindelser og processer og erstattes af andre. En ting er sikkert: S-kurven vinder altid!

Skriv et svar

Your e-mail will not be published. All required Fields are marked